
 1 

 
FINAL MONITORING REPORT 
2005 PRESIDENTIAL ELECTION 

  
 
CONTENTS 
 
ONE:  PROJECT INTRODUCTION 
1.1 PROJECT NEEDS 
1.2 PROJECT GOALS, OBJECTIVES, ACTIVITIES  
 
TWO:  POWER OF PRESIDENCY AND LEGISLATIVE FRAMEWORK 
2.1  CONSTITUTIONAL POWER 
2.2 PRESIDENTIAL ELECTION LEGISLATION 
 
THREE:  POLITICAL ENVIRONMENT FOR THE PRESIDENTIAL ELECTION  
3.1 RESULTS OF THE 2004 PARLIAMENTARY ELECTIONS 
3.2 2005 PRESIDENTIAL ELECTION CAMPAIGN  
3.3 POLLING DAY 
 
FOUR:  MEDIA AND ELECTIONS  
4.1  LEGAL FRAMEWORK  
4.2  EXPERIENCES OF MONGOLIAN MEDIA ELECTION COVERAGE 
 
FIVE:  MEDIA MONITORING   
5.1  MONITORING SCOPE  
5.2  MONITORING METHODOLOGY  
5.3  PUBLICITY OF MONITORING RESULTS 

 
SIX:  RESULTS AND FINDINGS OF MONITORING  
6.1 HIGHLIGHTS 
6.2 DATA ON PARTICULAR MEDIA OUTLETS 
  
SEVEN:  CONCLUSION/RECOMMENDATIONS  
7.1 GENERAL CONCLUSIONS 
7.2 RECOMMENDATIONS 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 2 

FINAL MONITORING REPORT 
2005 PRESIDENTIAL ELECTION 

 
 

ONE: INTRODUCTION 
 
Globe International, an independent, non-partisan Mongolian NGO dedicated to freedom of 
expression and of the media, conducted systematic monitoring of the media coverage of the May 
22, 2005, presidential election. This project was conducted with material and technical support 
from the National Democratic Institute for International Affairs (NDI), an international NGO 
headquartered in Washington DC, USA, promoting democratic development worldwide.  
 
Globe International sought to evaluate mass media performance in providing objective and 
balanced coverage of the candidates and their platforms to enable the citizens of Mongolia to 
make well-informed choices at the ballot box. The project’s findings have been determined 
through a well-defined and rigorous methodology and are not intended to support any candidate 
or political party, but rather the integrity of the media environment as a whole during the 
campaign season.  
 
Globe International (GI) implemented the project from March 1, 2005 to July 1, 2005.  Before the 
start of monitoring, representatives of NDI and GI met the leaders of the political parties with 
parliamentary seats and of the major media outlets to be involved in the monitoring.  
 
On April 4, 2005, GI started monitoring six TV channels (Mongolian National TV, Channel 25, 
UBS, TV-5, TV-9, and Eagle TV); one radio station (Mongolian National Radio); and four daily 
newspapers (Daily News, Century News, Today and The People’s Right), using qualitative and 
quantitative methods of analysis. Quantitative analysis measured the total amount of time and 
space devoted to elections-related coverage on monitored media outlets. Qualitative analysis 
evaluated whether the information about candidates was positive, negative or neutral in its 
content. 
 
The results revealed disturbing problems in coverage of candidates in news and current affairs 
programs on most of the monitored media outlets. This made it very difficult for Mongolians to 
get accurate and unbiased coverage of political parties, candidates and other issues. In general, 
biased media coverage of the election demonstrated that Mongolia lacks a strong and independent 
media able to provide objective and balanced information to enable the electorate to make a well-
informed choice at the ballot box. 

 
1.1.  PROJECT NEEDS 
 
The media provide a forum for the exchange of opinions, public debate, confrontation and 
criticism, and offer the general public a chance to gain a better understanding of opinions 
presented by individual candidates and political parties. The roles of the media are also to provide 
the public with an objective portrayal of public affairs; to be a vehicle for the dissemination of 
information about the most important developments in a society; to unveil shortcomings of the 
political system; and to provide an unbiased analysis of the context in which events occur. During 
an election, this helps voters to make well-informed decisions as to which political entity they 
will give the mandate to represent their interests. During an election, the role of the media is 
indispensable, especially in portraying the various participants in the election competition and in 
interpreting their previous activities, political programs, opinions, plans and visions for the future. 
By enabling political contestants to communicate their messages and in presenting information 



 3 

about political parties, candidates and matters of political importance, the media play an essential 
role in the integrity of the electoral process, as the primary source of information about politics.  
 
The principle of freedom of speech requires that journalists, editors, producers and media 
proprietors take responsibility for the content and form of their messages as well as the 
consequences they entail. The media should be assured by the government of the right to gather 
and report objective information without intimidation and with no arbitrary or discriminatory 
obstruction or censorship of their coverage of the campaign. State authorities should refrain from 
interfering in the activities of journalists and other media personnel with a view to influencing 
elections. Media management and owners should accept the principles of journalistic ethics and 
independence and they should not exert pressure on their employees to act at variance with these 
principles. While all the media should offer responsible coverage, it is particularly incumbent 
upon state-owned media to observe even more rigorous standards, since they are publicly funded. 
The citizens pay fees and the public media have therefore a legal and moral obligation to serve 
the interest of the general public, not partisan or private interests.  
 
Media monitoring constitutes an important part of the overall analysis of the pre-election 
environment conducted by a domestic election-monitoring organization. Media monitoring is an 
effective tool to measure both how the state and political contestants treat the media and how the 
media treat contestants. Valid and credible media monitoring projects provide the general public 
with benchmarks to judge the fairness of the whole election process. Media monitoring also 
represents an important tool to highlight cases of undue interference in the editorial freedom of 
the media or attempts to undermine their independence.  
 
1.2. PROJECT GOALS, OBJECTIVES, ACTIVITIES  
 
The project was a part of Globe International’s long-term goal of promoting fair and democratic 
elections; the particular project aimed to evaluate the Mongolian mass media performance in 
providing objective and balanced coverage of the candidates and their platforms to enable the 
citizens of Mongolia to make well-informed choices at the ballot box.  
 
Before the start of monitoring, NDI representatives Scott Keirin and Rastislav Kuzel, project 
leader H.Naranjargal, coordinator J.Tuul and GI consultant S.Bayaraa met the leaders of the 
political parties represented in parliament and of the major media outlets to be involved in the 
monitoring, to tell them about project goals, activities and monitoring methodology, to encourage 
successful implementation of the project.  
 
The project carried out the following activites:  
 

• Training 
 
NDI trainer and MEMO (Slovak NGO) Director Rastislav Kuzel from March 12 to 18, 2005 
conducted intensive theoretical and practical training for the monitoring team in methodology, 
quantitative and qualitative measures and media effects. He came to Mongolia again during the 
project implementation to consult on the analysis of monitoring data and on writing the 
monitoring reports.  
 

• Press conferences 
 
The project held 5 press conferences. An introductory press conference was held on March 
18, 2005, attended by the 2 NDI experts, telling those present about the goals and monitoring 



 4 

methodology. A press conference was held after each of the 4 periods of monitoring, giving 
information on results and findings. Journalists, media leaders, and representatives of civil 
society groups and international organisations attended the press conferences, which were 
covered by all media outlets except TV9.  

 
• Round table 
 
A round table was held on July 7, 2005, intended to evaluate project implementation. 
Participants discussed the general conclusions of the monitoring and contributed to the 
recommendations to parliament, government and international donor organisations.  
 
 

TWO: POWERS OF PRESIDENCY AND LEGISLATIVE FRAMEWORK 
 

Mongolia has had a successful transition to democracy since the peaceful revolution of 1990. In 
that time, Mongolia has had several democratic elections: 3 presidential, 4 parliamentary and 4 
local elections, under the 1992 Constitution of Mongolia.  
 
Punslamaa OCHIRBAT, the first Mongolian president, was nominated by the MPRP for his first 
term, and in 1993 won the election for a second term as a candidate of the Democratic Coalition.   
 
Natsag BAGABANDI, the second president, won two successive elections, in 1997 and 2001, as 
the candidate of the MPRP.  
 
There are 3 main legislations related to the presidency: 

1. The Constitution of Mongolia 
2. The Law on the Presidency 
3. The Law on Presidential Elections 
 

2.1. THE CONSTITUTION AND POWERS OF PRESIDENCY 
 
Article 30. 
1.  The president of Mongolia shall be the head of state and embodiment of the unity of the 

people. 
2.  An indigenous citizen of Mongolia who has attained the age of forty five years and has 

permanently resided as a minimum for the last five years in the native land, shall be eligible 
for election to the post of president for a term of four years. 

 
Article 33.2. 
The president shall be the commander-in-chief of the armed forces of Mongolia. 
 
Article 31. 
2.  Political parties which have obtained seats in the state State Great Hural shall nominate 

individually or collectively presidential candidates, one candidate per party or coalition of 
parties. 

3.  At the primary stage of the elections citizens of Mongolia eligible to vote shall participate in 
electing the president on the basis of universal, free, direct suffrage by secret ballot. 

7.  The president can be re-elected only once. 



 5 

8.  The president shall not be a member of the state State Great Hural or the government and 
shall not concurrently hold the post of prime minister or any other posts or pursue any 
occupation not relating to his duties assigned by law. If the president holds another office or 
a post he/she shall be relieved of it from the date on which he/she takes the oath. 

 
2.2. THE LAW ON PRESIDENTIAL ELECTIONS 
 
Article 3. Basic election principles 
3.1. Presidential elections (“hereinafter referred to as “elections”) shall be conducted in two 
stages, as provided in Article 31, Paragraph 1 of the Constitution.  
 
Article 9. Calling an election 
The State Great Hural shall call an election not later than 60 days before the polling day. (This 
part was amended by law on February 1, 2001) 
 
Article 20. Term of Nomination 
Nomination shall commence 5 days after the calling an election and last for 5 days. (This part was 
amended by law on February 1, 2001). 
 
Article 23. Candidates and their registration 
23.2. The General Election Commission shall register the candidate and issue a certificate for 
him/her within13 days after the calling of an election. (This part was amended by law on 
February 1, 2001). 

 
 

THREE: POLITICAL ENVIRONMENT FOR THE PRESIDENTIAL ELECTION 
 
3.1. RESULTS OF 2004 PARLIAMENTARY ELECTIONS 
 
The Mongolian Parliament, called the State Great Hural (SGH), is the supreme governing 
institution, with 76 members elected by citizens of 18 years and over.  
 
In the 2004 parliamentary elections, the Mongolian People's Revolutionary Party (MPRP) and the 
Motherland Democracy Coalition (MDC) won 35 seats each, and the Republican Party (RP) won 
one seat. The MDC comprised 3 political parties: the Democratic Party (DP), the Mother Land 
Party (MLP) and the Civil Will-Republican Party (CWRP). At the declaration of results, two 
electoral sub-districts remained in dispute. In the two months following the election, a de facto 
Grand Coalition government was formed after weeks of stalemate. In late December 2004, the 
MDC disbanded. At present, 5 political parties have seats in the SGH. Just before the presidential 
election, the courts gave a decision on electoral district #56, awarding the seat to J.Gurragchaa, 
the MPRP candidate, so giving his party one more seat in the SGH. The dispute over the result in 
electoral district #25 in Ovorkhangai aimag is still before the courts.  
 
   Number of seats in SGH 
 
# Seats MPRP DP MLP CWRP RP Independent 
75 36 25 7 2 1 3 
1*       
76 36 25 7 2 1 3 
 



 6 

PS: * One seat still in dispute.  
 
Before the official campaign for the presidential election, it was clear that the political parties 
with seats in the SGH would nominate separate candidates.  
 
3.2. 2005 PRESIDENTIAL ELECTION CAMPAIGN 

 
During the process of  selection of candidates by the political parties, the Mongolian media was 
speculating on potential candidates. Among them were Prime Minister Ts.Elbergdorj; 
Parliamentary Speaker N.Enkhbayar; Deputy Prime Minister Ch.Ulaan; MP S.Gonchigdorj, and 
MP M.Enkhsaikhan. According to the media, N.Enkhbayar and M.Enkhsaikhan were the most 
likely main contestants for the presidential election.  
 
The Mongolian media paid close attention to the congresses of the political parties. The processes 
of registration of the candidates by the General Election Committe (GEC) and anouncement of 
candidate platforms were widely covered by the media.  
 
Before the parties announced their candidates, the media gave a great deal of coverage to N. 
Enkhbayar, both as Parliamentary Speaker and as the potential MPRP candidate. A negative tone 
dominated in this coverage, particularly by the Healthy Society citizens movement and at other 
public meetings and demonstrations.  
 
Candidate nominations opened on March 22, 2005. Four political parties with seats in parliament 
nominated candidates; the only other party with parliamentary representation – CWRP – did not, 
and declined to express support for any of the candidates.  
 
The Mongolian Traditional United Party, which has no seats in parliament, announced support for 
the MLP candidate. 
 
Four candiates were registrated with the GEC and received approval to contest to the Presidentail 
elections. GEC organised 30 local electoral comissions, 329 subsidiry electoral commissions, and 
1,631 division electoral commissions.  
 
   Candidates for the presidential election: 
 
Party Name Position Election slogan  
Mongolian People's 
Revolutionary Party 

N.Enkhbayar Parliamentary Speaker Work for 
development, heart for 
the people 

Democratic Party M.Enkhsaikhan Member of Parliament  He did not have a 
single slogan, but his 
main message was to 
combat corruption 

Mother Land Party B.Erdenebat Member of Parliament  A richer live for all, 
with freedom, rule of 
law and fair 
governance 

Republican Party B.Jargalsaikhan Member of Parliament  Accountable 
government and jobs 
for all 



 7 

 
The Mongolian media reported that the main contenders were N.Enkhbayar and M.Enkhsaikhan. 
 
Several opinion polls were conducted by Sant Maral, Prognoz, the International Republican 
Institute (IRI) and others before and during the election campaign. These made it clear that the 
public also considering the main contenders to be N.Enkhbayar and M.Enkhsaikhan. 
 
The three institutions ran opinion polls involving the following number of the voters: 
Sant Maral  1,747 
Prognoz  6,336 
IRI   1,800 
 
    Results of opinion polls (%) 
Candidate/Party IRI Prognoz Sant Maral 

UB      Province 
N. Enkhbayar, MPRP 58 53.1 53        55 
M. Enkhsaikhan, DP 23 25.9 21        26 
 
The Mongolian media reported widely on the results of public opinion polls and the The People`s 
Right daily newspaper published the results of its own opinion polls run in cooperation with the 
Academy of Political Education.  
 
3.3.POLLING DAY 
 
Voting in the presidential election was held on May 22, 2005, when 927,679 (74.92%) of the 
1,238,250 registered voters attended the polls, with 915,631 valid votes.  
 
N.Enkhbayar, the MPRP candidate, received 53.46% of the votes; M.Enkhsaikhan (DP) received 
19.73%, B.Jargalsaikhan (RP) won 13.94% and B.Erdenebat (MLP) received 11.51%. 
 

Results of the presidential election 
  
  
Party Candidate Ulaanbaatar city Provinces 
MPRP N.Enkhbayar 55.14 52.2 
DP M.Enkhsaikhan 17.57 20.85 
RP B.Jargalsaikhan 16.48 12.63 
MLP B.Erdenebat 9.67 12.46 
Invalid votes  1.17 1.47 
 

 
The voting and election results were widely covered by the media. TV9 and Eagle TV reported 
on the results of electoral districts and sub-districts and other TV channels and Mongolian 
National Radio carried results in their main news programs every hour. 
 
Transparency International – Mongolia, in cooperation with the Konrad Adenauer Foundation, 
the Asia Foundation, the International Republican Institute and the Open Society Forum, ran an 
Election Night event to follow the voting results as they were tallied. Information from the GEC 
came in late. Eagle TV attended Election Night and reported on the different views of those 



 8 

present. All the major broadcast media and newspapers reported on the event. Project leader 
H.Naranjargal also gave the findings of the media monitoring.  
 

FOUR: MEDIA AND ELECTIONS 
 

4.1. LEGAL FRAMEWORK  
 
Freedom of expression and right to publish.  
 
The 1992 Constitution of Mongolia guarantees the following rights and freedoms of citizens: 
 
Article 16.16 
 
Freedom of speech, freedom to express opinions and freedom to publish. 
 
Article 16.17 
 
Right to seek and receive information that is not confidential or legally protected by the state and 
its institutions. 
 
Article 10 
 
Under this article, international treaties to which Mongolia has become party become effective as 
domestic legislation upon the entry into force of the laws for their ratification. Mongolia has 
ratified the International Human Rights Declaration (1961) and the International Convenant on 
Political and Civil Rights, so articles 19 of these documents should be recognized as domestic 
law.  
 
Media freedom  
 
The Mongolian parliament in 1998 passed the Law on Media Freedom, which forbids censorship 
and prohibits state ownership of the mass media. The parliamentary resolution for 
implementation of this law called for the conversion of all state-owned broadcasting to a public 
service, but the process was delayed for 7 years until January 2005, when parliament passed the 
Law on Public Radio and TV. Unfortunately, this only came into effect on July 1, 2005, so that 
Mongolian National Radio and TV (MRTV) remained a state broadcaster for the presidential 
election. 
 
The Law on Presidential Elections and the media 
 
Article 6. Transparency in the Preparation for and Holding Elections 
6.2. It shall be the duties of press and information agencies to promptly inform the public of the 
process of the preparation for and holding elections, as well as their outcome. /This part was 
amended by law on February 1, 2001/ 
6.3. The news distributed by other central and local press and information agencies shall be 
correct and objective.  
 
Article 28. Election campaign 
28.1. Meetings, gatherings or agitation centers may be organized by the candidate to introduce 
his/her election platform, freely express his/her views, and/or by a party or parties joined for the 
elections to advertise their candidate. 



 9 

28.2. Election campaign shall end 24 hours before the polling day. It shall be prohibited to make 
any advertisement from this period until the end of the polls, and to conduct opinion polls, or 
publish its results during a week prior to the poling day. 
28.3. The General Election Commission by taking into account the providing of the same amount 
of time and possibility for a party or joint parties nominating candidates for President and the 
candidates for President shall approve the schedule of paid or free broadcasting on the Mongolian 
National radio and television within 15 days after the calling and announcing the polling day. The 
parties jointly nominated the candidate for President shall be considered as one subject.  
28.4. It shall be prohibited to make any paid or unpaid broadcasting other than it is prescribed in 
the schedule approved by the General election Commission for the Mongolian National radio and 
Television. (This part was revised by law on February 1, 2001) 
 
Defamatory legislation 
 
According to article 27.4 of the Law on Presidential Elections, it is prohibited to disclose private 
information and letters. The same article prohibits defamation of a candidate's honour. 
Strict defamatory provisions are included in the Criminal and Civil Code. Journalists can be 
imprisoned for up to 2 years if information which is false or adversely affects a person's honor, 
dignity and reputation, is distributed through the mass media.  
 
Other 
 
Mongolia still lacks legislation on access to information and on protection of whistle-blowers. A 
journalist’s right to protect his/her information sources is not legally guaranteed.  
 
4.2. EXPERIENCE OF MONGOLIAN MEDIA COVERAGE OF ELECTIONS  
 
The results of the monitoring conducted by the Mongolian Free and Democratic Journalists’ 
Association (MFDJA), the Mongolian Press Institute and GI during previous elections showed 
that the Mongolia media have predominantly served the ruling party. Media monitoring has been 
conducted for parliamentary elections, but this was the first monitoring of coverage of a 
presidential election.  
 
The first media monitoring was run by an international group of 5 journalists from the 
International Federation of Journalists (IFJ) and a MFDJA Covering Elections project under the 
EU TACIS democracy program in 1996. The team reported disappointment that the Mongolian 
media had concentrated in the election campaign on making money and had paid insufficient 
regard to their responsibility to provide a forum for informed discussion, and thus assist better 
informed voting decisions.  
 
The Mongolian Press Institute conducted ten days of media monitoring (June 20-30) in the 2000 
parliamentary elections, involving 4 daily newspapers, one radio station and 4 TV channels. It is 
noted in their report that media information was biased, and they found many examples of 
partisan reporting or forcing of information in favor of a candidate. Extremely one-sided 
information dominated on the TV channels, particularly the state-owned channel, which 
exclusively served the ruling Democratic Coalition; Channel 25 and the Today daily newspaper 
were neutral, they said.  
 
Globe International, in cooperation with the Voter Education Center, ran media monitoring in 
2004 for the parliamentary elections, looking at campaign financing, and covered the whole 



 10 

campaign period. The Mongolian Press Institute also conducted a week of media monitoring, 
June 11-17, 2004. 
 
During the 2004 parliamentary elections, GI in cooperation with the Confederation of Mongolian 
Journalists (CMJ) implemented the Free and Fair project, and the CMJ and the Mongolian 
Newspaper Association for the first time adopted a Code of Conduct on Election Coverage and 
called on the media tp provide balanced and objective reporting. However, the ruling party used 
the media for its own political benefit and the private media used the election campaign as a way 
to generating income.  
 
GI media monitoring showed that a total of 1 billion 764.4 million MNT was paid to the state-
owned broadcaster, 96% by the ruling MPRP, 28% by the Mother Land-Democracy Coalition, 
the rest by other parties.  
 
The Mongolian Press Institute reported that 65.4% of election coverage was on the MPRP, 28% 
on the MLD Coalition, the rest on the other parties. They found that 19% of MRTV election 
coverage was in fact disguised electoral advertising, with 21% on TV5, 10% on TV9, 9% on 
Channel 25 and 3% on UBS.  
 

FIVE: MEDIA MONITORING 
 
Globe International sought to evaluate the mass media provision of objective and balanced 
coverage of the candidates and their platforms so the citizens of Mongolia could make well-
informed choices at the ballot box. The project findings were arrived at by a well-defined and 
rigorous methodology; they were not intended to support any candidate or political party, but 
rather looked at the integrity of the media environment as a whole during the campaign season.  
 
The monitoring was in four stages: April 4-22; April 23–May 6; May 7-14; and May 15-21.  
 
 
5.1. SCOPE OF MONITORING  
 
The monitoring concentrated on 11 media outlets: 6 TV channels, one national radio station and 4 
daily newspapers, studying quantitive and qualitative analysis and media effect. 
 
Criteria for selection of media outlets  
 
The 2004 media monitoring by the Mongolian Press Institute covered 220 broadcast and 115 print 
media outlets out of a total of 325 in Mongolia: 6 national daily and 25 weekly newspapers, 63 
newspapers appearing at intervals of 10-14 days and 37 monthly journals.  
 
This media monitoring project involved media outlets operating in Ulaanbaatar, capital of 
Mongolia, where two-thirds of voters reside.   
 
The monitoring team selected media outlets on the following criteria: 

1. Use of public resources. 
2. Accessibility (national coverage, circulation, effectiveness).  

 
Broadcast media  
 



 11 

There were 73 radio and 42 TV broadcast media (including cable stations and FM radio). Five 
TV channels operate in Ulaanbaatar in addition to Mongolian National Radio and TV (MRTV).  
 

1. MRTV is the state-owned national broadcaster; 90.4% of provincial residents and 95.7% 
of Ulaanbaatar residents use MNRTV as their main information source.  

2. Privately-owned TV and radio channels hold licenses for the airwaves, which are public 
property; 83.1-94% of the public in Ulaanbaatar watch US-based TV.  

3. The most-used cable TV provider is Sansar (38%); the newscasts of EBC (Eagle TV), 
which use Sansar, are the most popular. 

 
Daily newspapers 
 
Two of the 6 daily newspapers are affiliated with political parties, while 20.9% of provincial 
residents and 17.6% of Ulaanbaatar residents read newspapers. The main selection criteria were 
circulation and national distribution. The most-read newspapers are Daily News, Today and 
Century News. The People`s Right is a new newspaper, but was selected for monitoring because 
its circulation has been increasing rapidly and it has quickly become popular.  
 
The 5 tabloid weeklies are in the top 10 most-read newspapers, though their monthly circulation 
does not exceed that of the daily newspapers.  
 
Media outlets selected for monitoring: 
 

1. Broadcast media 
 

No Media outlets/ownership Scope of coverage Weekly broadcast 
time (hours) 

1 Mongolian National Radio - state-owned National 120 
2 Mongolian National TV - private National 89 
3 UBS - state-owned Local, UB 112 
4 Channel 25 - private Local, UB 49 
5 TV5 - private Local, UB 116 
6 TV9 - private Local, UB 92 
7 Eagle TV (EBC) – US investment, 

private 
Cable, local, UB 42 

 
 
2. Print media 

 
No Newspapers Ownership Frequency Distribution Daily 

circulation 
1 Odriin Sonin (Daily News) Private Daily National 12,413 
2 Zuuny Medee (Century 

News) 
Private Daily National 10,360 

3 Onoodor (Today) Private Daily National 9,038 
4 Adyn Erkh (People's Right) Private Daily National 5,000 

 
 
5.2. MONITORING METHODOLOGY  
 



 12 

Monitoring team  
 
The monitoring was carried out by a team of 12: 3 for analysis, 6 in data gathering, 2 in data entry 
and one consultant. Two had monitoring experience in the 2004 parliamentary elections and 6 
were selected from 20 students in the faculties of journalism, socio-sociology and politics at the 
Mongolian National University. The team was given intensive training and accepted the Code of 
Conduct as part of their contract.  
 
Monitoring facility 
 
GI rented a monitoring room and equipped it with 6 TV sets/video recorders and a computer. 
Two new TV sets/videos recorders were purchased as suggested by the NDI trainer and 3 others 
were rented. GI contributed one computer and a TV/video. One radio was purchased for radio 
monitoring. For good quality recording, a cable network was installed.  
 
Daily newspaper subscriptions were taken out for the period to May 22, 2005, and some were 
bought for test monitoring.  
A total of 40 audio and 380 video tapes were used for recording broadcast news and programs.   
 
Time of monitoring 
 
Television news and current affairs programs broadcast between 6p.m and midnight were 
recorded by 2 persons, while data gathered by 6 monitors was processed and analyzed. Radio 
newscasts at 6a.m, 11a.m, 1p.m, 7p.m, and 10p.m were recorded and analyzed. The whole 
content of 4 newspapers (news, articles, interviews and other material) was monitored by 2 staff.    
 
Methodology 
 
The monitoring tried to quantify and qualify time dedicated to candidates and political parties by 
the media. However, not all forms of media coverage could be evaluated either quantitatively or 
qualitatively. Therefore, a special category was established for events of manipulation and bias by 
the media, called media effects. Results of quantitative and qualitative analysis and specific 
examples of media effects on the general public were used to determine whether the information 
about a political contestant in the media was fair and balanced. 
 
Media monitors were specially trained to conduct qualitative and quantitative analysis of 
electronic and print media coverage, to see whether it fell within the basic parameters of balanced 
and fair journalism. The monitors filled out specially-designed monitoring forms; a data collector 
then fed all this monitored data into a computer. All recorded data and newspapers were stored in 
archives for future checks or controls should the results should be questioned. As the data 
collector controlled monitoring sheets and fed them into a computer, it was important that 
monitors wrote clearly and agreed on acronyms for selected political subjects in advance, to avoid 
misunderstanding or incomplete results. 
 
Quantitative analysis 
 
Quantitative analysis measured the total amount of space and time devoted to coverage of 
selected monitored subjects or topics (eg elections) by the media. In broadcast media, monitors 
used stopwatches (or the VCR timer) to measure the actual time of appearance of selected 
political subjects on camera as well as when they are mentioned or quoted by someone else. In 



 13 

newspapers, the area dedicated to political entities was measured in cm2. The monitoring also 
covered all instances when various relevant subjects were referred to by someone else (eg by a 
news presenter or political opponent). These were recorded as reference or remark (per cm2), 
also included in both quantitative and qualitative charts.  
 
Qualitative analysis 
 
Qualitative analysis evaluated whether information about selected monitored subjects was 
positive, negative or neutral in content. An evaluation mark was also attached to all subjects, in 
addition to space and reference, which provided information on how the subject was portrayed. 
This was attached to all monitored subjects to determine whether the subject was presented in 
negative, positive or neutral light. The evaluation scale had 5 grades: grade 1 or 2 meant that a 
certain political subject was presented in a very positive (1) or positive (2) light and the news 
coverage was favourable. This meant that the subject was praised or admired and the presentation 
included positive feeling and emotions. Grade 3 was a neutral mark, implying that the coverage 
of a political entity was matter-of-fact, without expressive or emotional charge. Coverage marked 
4 or 5 meant that a political entity was presented in a negative (4) or very negative (5) light. This 
meant that negative emotions, accusations or one-sided criticisms dominated the item. This five-
grade scale provided monitors with a large choice range in evaluating presentation of political 
entities. Balanced news coverage meant that a media outlet attempted to cover events in a 
balanced, fair and objective manner, offering time or space to all subjects of a certain item to 
present their views. Such a news item was purely informative and did not contain any one-sided 
evaluating standpoints or criticism. 
 
Media effects: this was a special category used for occasions that were not possible to monitor 
quantitatively or qualitatively, as they simply did not fall into any of the categories. In other 
words, these were stories or items presented with the specific intent of manipulating or affecting 
the public. The reason for this category was the obvious absence of basic journalistic principles 
and standards. Each story which did not meet the basic requirements for a non-biased story fell 
into the category of media effects. The main criteria for such evaluation were what the stories 
lacked: relevance, exactness, transparency, matter-of-fact, balance, variety, timely and clarity.  

 
5.3.  PUBLICITY  
 
The project staff, with NDI experts Scott Keirin and Rastislav Kuzel, held their first press 
conference on March 22, 2005, to announce the goals, needs and methodology of the media 
monitoring.  
 
Four separate press conferences were held on April 25, May 9, 18 and 25 to announce the 
findings of the 4 monitoring periods, attended by an average of 40 journalists, media leaders, civil 
society groups, foreign embassies and internatioal organisations. Journalists covered these events 
widely. Project leader H.Naranjargal, project coordinator J.Tuul and project consultant S.Bayaraa, 
were interviewed by TV and radio; Eagle TV twice invited project staff onto its nightly news 
program.  
 
To evaluate the media monitoring, project staff held a round table on July 7, 2005, inviting a wide 
representation of media, NGOs, political parties and international organisations. The 51 attendees 
discussed the general conclusions of the media monitoring. Project leader H.Naranjargal gave a 
presentation on how to cover elections, and spoke on the main international principles and 
standards of election reporting. Partricipants also discussed and adopted the draft 



 14 

recommendations from project staff. Journalists at the round table expressed their support and 
cooperation for implementation of the action recommended to parliament, government and 
international donor organisations. 
 
 

SIX: RESULTS AND FINDINGS OF MONITORING 
  
6.1. HIGHLIGHTS 
 

1 MNTV allocated 31% of its political and election prime time coverage to N.Enkhbayar, 
with an overwhelmingly positive or neutral tone. The second most-covered candidate, 
B.Erdenebat, received 25% of MNTV political and election prime time coverage, also 
mostly positive or neutral. The other two candidates, M.Enkhsaikhan and 
B.Jargalsaikhan, received 22% and 22% of the coverage respectively. The bias in favour 
of N.Enkhbayar at the initial stage of the monitoring, although it lessened at the end, still 
provided an advantage to this candidate on MNTV.  

2 Three of the five monitored private TV channels, UBS, TV-9 and TV-5, provided 
N.Enkhbayar with the biggest portion of their political, and election prime time coverage. 
M.Enkhsaikhan was the most often-presented candidate on Channel 25. Eagle TV 
throughout the whole monitoring provided its viewers with the most balanced coverage 
about candidates of all monitored TV stations. 

3 Mongolian National Radio devoted fairly equal amounts of political and election prime 
time coverage to candidates: N.Enkhbayar 22%, B.Jargalsaikhan 23%, M.Enkhsaikhan 
27% and B.Erdenebat 28%. Coverage of all candidates was overwhelmingly positive or 
neutral in tone.  

4 The print media provided a plurality of views, but often showed strong bias either for or 
against a candidate. Consequently, voters were only able to form an objective view of the 
campaign if they read several publications. 

5 In a positive development, a televised debate involving all four candidates took place on 
MNTV. However, the format did not allow for real interaction between candidates.  

6 While most monitored TV channels provided a more balanced coverage of the candidates 
in the last four weeks of the campaign, this balance was not achieved because of 
improved reporting, but because most TV channels sold prime time news time to 
candidates (on an equal basis). This practice is totally unacceptable from the point of 
view of journalistic ethics. 

7 Another disturbing finding of GI throughout this project was the consistent practice by 
most monitored media outlets of neglecting to air opposing views in the body of a story. 

 
 
6.2. DATA FOR PARTICULAR MEDIA OUTLETS 
 
Broadcast media  
 
Time allocated to individual candidates: 
 
No Candidate MNTV UBS Eagle TV5 TV9 Channel 25 MNR 
1 B.Jargalsaikhan 22% 21% 28% 15% 18% 3% 23% 
2 M.Enkhsaikhan 22% 20% 25% 21% 16% 59% 27% 
3 N.Enkhbayar 31% 42% 24% 34% 53% 14% 22% 
4 B.Erdenebat 25% 17% 23% 30% 13% 24% 28% 



 15 

 
 
Television 
 
Mongolian National Television (MNTV) 
 
In the seven weeks of the official campaign in the media, Mongolian People’s Revolutionary 
Party (MPRP) candidate N.Enkhbayar received 31% of prime time coverage on MNTV news and 
analytical programs, 44% of which was for his role as Parliamentary Speaker rather than for his 
campaign activities. This amount of coverage was beyond that which was reasonable for his role 
as Parliamentary Speaker. The tone of the coverage was overwhelmingly positive or neutral. The 
second most-covered candidate, B.Erdenebat, received 25% of similar airtime, also positive or 
neutral. The other two candidates, B.Jargalsaikhan and M.Enkhsaikhan, each received 22% of the 
coverage.   
 
Generally, there was very little negative information about candidates on MNTV news and 
current affairs programs; most of the candidate coverage was either  positive or neutral. N. 
Enkhbayar was given the largest proportion of direct airtime to present his views and convey his 
message to the electorate. By displaying bias in favour of N.Enkhbayar, MNTV failed to meet its 
obligation to provide a balanced treatment of all candidates during the election process. 
 
Ulaanbaatar Broadcasting System (UBS)TV 
 
UBS TV also showed support for the Parliamentary Speaker, giving him 42% of its prime time 
coverage, overwhelmingly positive in tone. The next most covered candidate, B.Jargalsaikhan, 
received 21% of the channel`s political and election prime time coverage. While the tone of his 
coverage was mainly positive or neutral, B.Jargalsaikhan also received some criticism on the 
channel`s prime time news. Candidates M.Enkhsaikhan and B.Erdenebat were given 20% and 
17% of such coverage respectively, all mainly positive or neutral in tone.  
 
Eagle TV 
 
Eagle TV prime time news programs offered its viewers the most balanced picture of the 
campaign. The media monitoring indicated that all four candidates received roughly equal 
proportions of the channel`s political and election prime time coverage: M.Enkhsaikhan (DP) 
25%, B.Jargalsaikhan (MRP) 28%, B.Erdenebat (MP) 23% and N.Enkhbayar 24%. In tone, the 
coverage of the candidates was generally balanced, with all four receiving a slightly more 
positive than negative coverage. N.Enkhbayar received the most negative coverage.   
 
TV-5 
 
TV-5 devoted the largest proportion of its coverage to N.Enkhbayar, who received 34% of the 
channel`s prime time election and political coverage, a significant portion being in his role as 
Parliamentary Speaker. The second most-covered candidate was B.Erdenebat (30%). The other 
two candidates, M.Enkhsaikhan and B.Jargalsaikhan, received 21% and 15% of the coverage 
respectively. Coverage of all candidates was mainly positive or neutral.   
 
TV-9 
 
Like MNTV and UBS, TV-9 showed support for Parliamentary Speaker N.Enkhbayar, who 
received 53% of the prime time news and current affairs coverage of activities and opinions of 



 16 

candidates. The tone of the coverage was overwhelmingly positive or neutral. In the same period, 
his main opponent M.Enkhsaikhan received only 16% of such airtime, with equal proportions of 
positive and negative tone. B.Jargalsaikhan received 18% of airtime, more negative than positive, 
while B.Erdenebat was given 13% of the coverage, mainly neutral or positive in tone.  
 
Channel 25 TV 
 
Channel 25 was the only TV broadcaster to offer wide-ranging and favorable coverage to 
M.Enkhsaikhan and a critical approach towards N.Enkhbayar. M.Enkhsaikhan was given as much 
as 59% of the channel`s prime time election and political coverage, the tone of which was 
overwhelmingly positive or neutral. In sharp contrast, candidate N.Enkhbayar received only 14% 
of such coverage, predominantly negative or neutral. The other two candidates, B.Jargalsaikhan 
and B.Erdenebat, received 3% and 24% of the coverage respectively. The former received equal 
proportions of positive and negative coverage.  
 
Radio 
 
Mongolian National Radio (MNR) 
 
This state-funded radio station devoted the biggest proportion of its news coverage of the 
candidates to B.Erdenebat (28%) and M.Enkhsaikhan (27%). The other two candidates received 
roughly equal proportions of MNR coverage: N.Enkhbayar 22%, B.Jargalsaikhan 23%. The tone 
of the coverage was somewhat more positive about B.Erdenebat.  
 
Newspapers 
 
The print media offered a plurality of views, but invariably showed strong bias either for or 
against a candidate. Consequently, voters could only form an objective view of the campaign if 
they read several publications. 

 
People’s Right 
 
People`s Right gave M.Enkhsaikhan 43% of its total space devoted to the candidates, with a 
mainly positive or neutral tone. His main rival, N.Enkhbayar, received 32% of such coverage, 
more negative than positive in tone. The other two candidates, B.Erdenebat and B.Jargalsaikhan, 
received 13% and 12% respectively of the coverage, mainly negative in tone. 
 
Today 
 
Today allocated as much as 42 % of its candidate coverage to B.Erdenebat, mainly positive or 
neutral in tone. The second most covered candidate was N.Enkhbayar (25%) and third 
M.Enkhsaikhan (24%). N.Enkhbayar was the only candidate to receive mostly negative coverage. 
The fourth candidate, B.Jargalsaikhan, received 9% of the coverage. 
 
Daily News 
 
Daily News devoted 41% of its candidate coverage to N.Enkhbayar (MPRP). His main opponent 
M.Enkhsaikhan (DP) received 32% of such space. While the coverage of the DP candidate was 
exclusively positive or neutral, the MPRP candidate received heavy criticism.  
The other two candidates, B.Erdenebat and B.Jargalsaikhan, received 21% and 6% respectively of 
the coverage. 



 17 

 
Century News 
 
Unlike the above two publications, Century News showed clear support for N.Enkhbayar, giving 
him as much as 67% of its candidate coverage, almost exclusively positive or neutral in tone. By 
contrast, M.Enkhsaikhan received only 14% of such coverage, predominantly negative in tone. 
The other two candidates, B.Jargalsaikhan and B.Erdenebat, received 9% and 10% respectively. 
 
Media Effects 
 
Broadcast media 
 
TV-5 
         
Candidate B.Erdenebat appeared three times on TV-5’s regular Fostering Mongolia program, 
broadcast right before the major evening news program, immediately after campaigning began. 
On April 25, he was introduced as an individual and a businessman. The next day, April 26, 
B.Erdenebat talked about his election platform. On May 4, he was shown when the program 
discussed the development of Darkhan city. None of the other candidates appeared on the 
program. 
 
On May 6, TV-5 showed Speaker N.Enkhbayar meeting journalists on World Press Freedom 
Day, when Mongolian Journalists’ Confederation President Ms. D.Sarangerel (who is also a TV-5 
director) presented to N.Enkhbayar a traditional blue ribbon and silver cup with milk and wished 
him success in the presidential election. 
 
TV-9 
 
This TV channel presented an unbalanced coverage of the issue of the debt owed by the Buyan 
company (whose former director was presidential candidate B.Jargalsaikhan) to the Japanese 
Marubeni corporation. While being critical of Buyan, the channel gave no opportunity for the 
company nor candidate B.Jargalsaikhan to respond on the issue. (April 25, May 1). 
 
On the April 28 news bulletin, candidate M.Enkhsaikhan was accused of harming small and 
medium business when, as Prime Minister, he abolished import taxes, a decision reversed by 
candidate N.Enkhbayar when he was Prime Minister. M.Ehkhsaikhan was given no fair chance to 
respond. 
 
MNTV 
 
On the May 2, 6p.m TV news, candidate N.Enkhbayar was shown, although his name was not 
mentioned in the text, on an item concerning a visit by Energy Minister T.Ochirkhuu to the 
construction site of the Taishir hydro power station. 
 
UBS 
 
The UBS TV 8.30p.m news on May 1 reported that candidate N.Enkhbayar when Prime Minister 
did much to support local producers. The story said that when candidate M.Enkhsaikhan was 
Prime Minister, he abolished import taxes, so harming domestic industry.    
 
Reporters conducted street interviews on the resolution of the debt to Russia. Each interviewee 



 18 

said that for this, N.Enkhbayar deserved extremely well of his country. No alternative opinion 
was asked. (May 3, 8.30p.m news) 
 
Mongolian National Radio (MNR) 
 
The MNR evening news block contained candidate information, but the sources were given very 
differently. Sometimes it was called ‘information from the press office’ of the political party, at 
other times it was ‘our reporter/special reporter says,’ often with no indication of where the 
information came from (11pm news, May 3, 4, 5, 6 ).  
Election news blocks contained information about candidates that was sometimes too much like 
propaganda. For instance, the 11p.m news on May 5 reported on candidate N.Enkhbayar, saying, 
“A head of the state will be elected from the homeland of Chinggis Khan after 800 years.” April 
28’s 6p.m news reported, “When candidate M.Enkhsaikhan was meeting seniors in the 
constituency, he took it as a good sign that some people addressed him as President.”  
  
 
Newspapers  
 
Today 
      
In the article headed From Begging to Pride published on April 27, candidate M.Enkhsaikhan 
was accused of causing poverty by abolishing import taxes, while the reporter said that 
N.Enkhbayar saved the country by reversing that decision. No facts were provided to support the 
allegation.  
 
In the article headed Enkhsaikhan’s Government Created a Legal Environment for Selling 
Mongolian Land to Foreigners, the author wrote about events that dated back 8 years. 
 
Daily News 
 
This newspaper printed a number of articles accusing candidate N.Enkhbayar of corruption or 
being loyal to wrongdoers (issues of April 19, May 2, 4, 5 and 6). These articles dug too much 
into what had happened long ago. 
 
People’s Right  
  
This newspaper published signed articles of opinion labelled ‘paid publication’ (May 3, Trade 
Unions are MPRP Affiliates).  
 
In issue #79, a journalist used a well-known Mongolian saying, “Mongolians are strong when 
united" in the context that Mongolians would be stronger with N.Enkhbayar. The newspaper 
published an edited photo of M.Enkhsaikhan in front of the statue to Zorig, the murdered popular 
democrat. 
 
Century News 
 
Century News published an article (April 27) headed 1996-2000: Peak of Corruption, referring to 
a time when the Democratic Union coalition led by Prime Minister (now presidential candidate) 
M.Enkhsaikhan was in power; digging in the past. 
   
An article was published (May 4) about tax relief worth 294 million MNT provided by then-



 19 

Prime Minister and now presidential candidate M.Enkhsaikhan to a company owned by candidate 
B.Erdenebat. This happened 8 years ago, and no opportunity was given to these candidates to 
present their points of view. 
 
The monitors observed many media effects in the dailies. Publications were too biased, or written 
about events 8-10 years old, or with no reference to information sources. It seemed to monitors 
that such materials were paid advertising. Unfortunately, there was no clear distinction between 
paid programs or publications and journalism. These items often misled the public by appearing 
to be objective information on the candidates.  
 
During the election campaign, voters received a lot of negative or critical information on 
candidates without the chance given to the candidate to express his opinions or explain the 
situation. For example: 
 
Negative information on N.Enkhbayar focused mainly on the payment of a debt equal to $250 
million to Russia and $50 million which went missing while he was Prime Minister. Other 
allegations concerned a corruption network.  
 
Negative information on M.Enkhsaikhan concerned his past position as Prime Minister, and  
mostly concerned allegations of an unprofitable contract signed with a Canadian mining company 
on Oyu-Tolgoi, the abolition of import taxes and bank bankrupcies.  
 
Negative information on B.Jargalsaikhan was mainly about the debt allegedly owed by his Buyan 
company to the Japanese Marubeni corporation and to the Mongolian government.   
 
Negative information on B.Erdedebat centred on his alleged tax debt to the government.  
 
Unfortunately, some negative information went through the Election-2005 news block without 
being indicated as paid material, so misleading the public. Indeed, no serious investigations were 
conducted by journalists. Negative information was heavy during the last days of the election 
campaign. 
 
International standards allow a newspaper to announce openly which party or candidate it 
supports editorially, but none of the dailies so informed the public.  
 
The daily newspapers published interviews about the TV debate between candidates, with 
commentaries on each particular candidate and a subjective assessment of who was good or bad. 
 
There were no programs or publications on voter education other than GEC advertisements 
calling for the electorate to turn out to vote. Media outlets lacked solid journalism such as 
analysis of election platforms or questioning of political interests. 
 
Media effects also measured how fairly the media covered important election events. The 
monitors saw the following events as important to the elections. 
 

• Agreement on a fair contest between political parties 
The media reported that the 4 candidate election management offices signed an agreement on 
a fair contest on April 20, 2005. This comprised 5 articles and stated that if the parties 
engaged in activities contrary to the agreement, it would be considered violated. The 
agreement was valid until the time that parliament enacted a Law on Accepting the Power of 
the Presidency. Chapter 2, entitled Duties of the Parties of the Agreement, said: ‘It is strictly 



 20 

prohibited to act illegally’ (2.1.1) and 12 actions were defined as illegal.  
 
TV9 gave the public the full text of the Agreement and brought out the role of the MPRP 
election manager. MNTV reported briefly on the event while Channel 25 gave it great 
significance. UBS and TV5 paid little or no attention to the event. 
 
• Statement on resignation of General Election Committee (GEC) 
 
On May 12, 2005, the Democratic Party, Mother Land Party and Republican Party called the 
press conference and demanded the resignation of the GEC. They claimed that the GEC had 
printed 80,000 extra voting ballots, 11% more than the allowed reserve. They claimed that 
this was a deliberate wrong-doing by the GEC  in order to cast confusion on the election. The 
parties also claimed that party represenation in electoral districts and sub-districts was 
unbalanced and said that if GEC did not take action, they would continue to fight.  
 
The parties held a public meeting called Fair Elections! on May 13, 2005, in Sukhbaatar 
Square. Earlier, on April 6, 2005, the GEC issued a statement denying that one party was 
over-represented, saying that of the 282 persons working in the sub-regions, 94 were MPRP 
members, 63 DP, 30 MLP and 17 RP. Of the 5,296 persons working in the electoral districts, 
5,296 were MPRP members, 4,331 DP, 949 MLP and 286 RP. On April 27, 2005, J. 
Yadamsuren told journalists that, because of the claims of the three parties, he would be 
resigning if parliament agreed. Allegations of MPRP party over-representation on the GEC 
always excite great suspicion among other parties at election time. Resignation of the GEC 
was also a demand of the Healthy Society public movement.  
 
There were reports on TV5 and UBS, and interviews with the Chairman and Secretary-
General of the GEC, claiming, “It is impossible...there is not a big enough budget...the time is 
too short..." Channel 25 was more balanced in its reporting of the events, covering the 
complaints of the 3 parties and the GEC explanation. Eagle TV reacted quickly and the 
events were covered without any explanation.  
 
Many public movements such as Healthy Society, For Social Development, the veterans' 
movement to increase pensions, the student movement to reduce tution fees, and trades 
unions were active before the presidential elections. TV5 and UBS were critical and negative 
about the events. MNTV was neutral in its reporting of the demand for the GEC to resign by 
the 3 parties and the Healthy Society citizen movement. TV9 was critical of the resignation 
call and said they had been told it was an attempt to create confusion in the elections.  
 
UBS and TV5 covered the trade union movement without media effects and showed the 
meeting by movement representatives with N.Enkhbayar, and his promises to meet their 
demands.    
 
Eagle TV was more neutral and balanced in covering these events.  
 
• Car accident of MLP candidate. 
 
On May 9, 2005, B.Erdenebat, Mother Land Party candidate, finished his campaigning in the 
provinces and went back to Ulaanbaatar. Before leaving Sharyn Gol, the candidate and his 
team called their party election office and the State Department of Security and asked to be 
met. They were 5 minutes late, but no security cars arrived. The team waited for a while and 
moved on to the city. When passing the White Gate, security car 00-04 crashed into the 



 21 

candidate's car.Both cars were seriously damaged, but fortunately no one was injured. Three 
days later, on May 12, 2005, MLP election manager H.Chuluunbaatar and press officer 
Sh.Sukhbaatar held a press conference and gave the party's statement on the accident. Their 
spokesman said that they were suprised that there had been nothing published on the three-
day-old accident, so they decided to publicise it. He pointed out that the Law on Presidential 
Elections guarantees the security of candidates.  
 
TV5 and UBS reported on the press conference without explanations or effects. MNTV 
covered the event as party advertising, TV9 tried to show that the candidate's driver was at 
fault and interviewed the driver of the security car. Channel 25 was more focused on the 
responsibilty of the security depatment.  
 
MNR did not report on the Fair Contest Agreement; their position on the call for resignation 
of the GEC was neutral; and the accident was reported on the Election-2005 block as MLP 
paid news. They gave only brief reports on the Healthy Society movement and the Oyu-
Molgoi 50:50 movement 
 

SEVEN: CONCLUSIONS/RECOMMENDATIONS 
 
7.1. GENERAL CONCLUSIONS 
 
It should be noted that Mongolian journalists understood the importance of media monitoring and 
their attitude towards monitoring was very positive and respectful. The major media fairly 
reported to the public on the monitoring results, and GI is sure that many journalists worked fairly 
and honestly during the presidential elections. 
 
The monitoring team reported that Mongolian voters received sufficient election information 
during the election campaign.  
 
While most monitored TV channels provided a more balanced coverage of the candidates in the 
last four weeks of the campaign, this was not because of improved reporting, but because most 
TV channels sold prime time news time to candidates (on an equal basis). This practice is totally 
unacceptable from the point of view of journalistic ethics. Another disturbing finding of GI 
throughout this project was the consistent practice by most monitored media outlets of neglecting 
to air opposing views in the body of a particular story. The monitoring results revealed disturbing 
problems in news and current affairs coverage of candidates in most monitored media outlets. 
This situation made it very difficult for Mongolians to get an accurate and unbiased coverage of 
political parties, candidates and other issues. In general, the biased media coverage of the election 
demonstrated that Mongolia lacks a strong and independent media able to provide objective and 
balanced information to the electorate to enable them to make a well-informed choice at the ballot 
box. 
 

1. When compared to the 2004 parliamentary elections, the broadcast media were more 
balanced than the print media, but while most monitored TV channels provided a more 
balanced coverage of the candidates in the last four weeks of the campaign, this balance 
was not because of improved reporting, but because most TV channels sold prime time 
news time to candidates on an equal basis. This practice is totally unacceptable from the 
point of view of journalistic ethics. 

2. Another disturbing finding of GI throughout this project was the consistent practice by 
most monitored media outlets of neglecting to air opposing views in the body of the 
particular story. The monitoring results revealed disturbing problems in news and current 



 22 

affairs coverage of candidates in most monitored media outlets. This made it very 
difficult for Mongolians to get an accurate and unbiased coverage of political parties, 
candidates and other issues. In general, the biased media coverage of the election 
demonstrated that Mongolia lacks a strong and independent media able to provide 
objective and balanced information to the electorate to enable them to make a well-
informed choice at the ballot box. 

3. In the Mongolian media there was insufficient independent journalism for analysis of 
election platforms, promoting of debates and providing pluralistic views and professional 
investigations 

4. The televised June 18 debate on MNTV was not able to provide sufficient information to 
influence a better choice by voters. The format did not meet proper standards, with 
candidates answering prepared questions from an interviewer rather than a moderator. 
Candidates did not have the chance to debate each other or to ask each other questions.  

5. The Mongolian media has so far failed to serve as a forum for the exchange of opinions, 
public debate, confrontation, investigation and commentary that would offer the public 
fully informed, analyzed and assessed views of persons seeking elected office.  

 
 
7.2. RECOMMENDATIONS 
 
Basing on election coverage standards and findings of election media monitoring, Globe 
International recommends the following to NDI and other international organizations working for 
democracy, freedom of expression, information and the media. 
 
We note that Mongolia has achieved significant results in guaranteeing freedoms of expression 
and the media, and in the promotion of free and independent media. We emphasize that in order 
to strengthen democracy, particularly to promote democratic elections and enhance the role of the 
media in elections, Mongolia needs reforms for a better political, legal and economic 
environment for the free media, and empowerment of journalists and media professionals through 
promotion of professional journalism and enhancement of their professional skills.  
 

1. To promote professional journalism, it is necessary to: 
 

• Hold intensive training courses for journalists, editors and media owners on election 
coverage standards and principles, and the media's role in democratic elections. 

• Provide workshops on independent journalism. 
• Provide training on the production of effective television debates. 
• Raise awareness of politicians and enhance their knowledge of the importance of 

television debates. 
 

2. To encourage a more favorable legal environment, it is necessary to: 
• Conduct a study of the media legal environment and promote media legal reform, 

including amendments to relevant media-related provisions to the Law on 
Presidential elections. 

• Conduct a study of the economic environment of the independent media and 
provide training to enhance knowledge of media management and how to survive 
long-term without relying on election advertising income. 

• Promote efficient implementation of the Media Freedom Law and campaign 
against censorship. 



 23 

• Accept international standards of editorial democracy and guarantee editorial 
independence. 

• Assist the media to establish a media self-regulatory body and support the media, 
particularly the public media, in an adoption of media standards for election 
coverage. 

• Demand that media owners, particularly of the broadcast media, to disclose their 
names and let the public be aware of the sources of the information they receive 
from those media.  



 24 

Attachment # 4 
Media for Transparent Governance project 

 
Mid-term report on content analysis 

 
Mongolian researchers: Ch.Choisamba, Ph.D and Ch.Bazar, Ph.D have been conducting the 
content analysis on anti-corruption materials since January 1 after they have been trained by the 
trainer from Philippine. The present report conducted in the period of January 1- April 1, 2005 
and it involved in total 13 media outlets: 8 newspapers and 5 TV channels. 2 of 13 media outlets 
have officially stated they have been involved to media campaign started by Globe International 
in cooperation with ZORIG Foundation and Press Institute.   
 
Content analysis is to evaluate the corruption materials by the Mongolian media.  
 
Media outlets involved to content analysis are: 
 
Print Media 
 
1.   Onoodor (Today), national daily 
1 Odriin sonin (Daily News), national daily 
2 Zuuny Medee (Century's news), national daily 
3 Unen (The Truth), national daily 
4 Ardyn Erh (People's Right), national daily  
5 Mongolyn Medee (Mongolian News), national daily 
6 Mongol Times, 10-days tabloid 
7 Seruuleg (The Bell), weekly tabloid 
 
Broadcast Media 
 

1. Mongolian National TV, national broadcasting 
2. Channel 25, local coverage 
3. UBS, local coverage 
4. TV5, local coverage 
5. TV9, local coverage 

 
Methodology 
 
Mid-term media research on investigative materials found out how the media has covered 
particular cases of corruption, specially exposed the content and structure of the reports/features 
on corruption, evaluated the coverage of corruption case, determined the similarities and 
differences in the way different media sources covered corruption issues and presented data-based 
assessment of the performance of media in its coverage. The final report of content analysis, 
which should be completed by October 2005, will   discuss the possible impact of the coverage on 
audiences and to offer some recommendations on how to it may be improved.  
 
The researchers analyzed the whole content of newspapers and content of news programs because 
the newscasts are the most independent journalism form. SPSS soft ware was used for analysis. .   
 
Basic information about the materials analyzed included in the list of variables, which are as 
follows:  



 25 

1. Title 
2. Date 
3. Day 
4. Type 
5. Source 
6. Location 
7. Frequency 
8. Photos & Cartoons 
9. Size/l length 
10. Personalities or organization/key actors 
11. Treatment of personalities/issues 
12. Topic/issues raised 

 
Results of content analysis 
 
13 media outlet, which have been involved to the content analysis, published and broadcasted 
155 corruption materials: 123 newspaper publications and 32 TV news.  
 

Number of publications and news covered the corruption issues 
 

      1.    Onoodor (Today), national daily    16 
2. Odriin sonin (Daily News), national daily  15 
3. Zuuny Medee (Century's news), national daily  18 
4. Unen (The Truth), national daily    27 
5. Ardyn Erh (People's Right), national daily   16 
6. Mongolyn Medee (Mongolian News), national daily 19 
7. Mongol Times, 10-days tabloid    9 
8. Seruuleg (The Bell), weekly tabloid   3 

 
Broadcast Media 
 

1. Mongolian National TV, national broadcasting  6 
2. Channel 25, local coverage    3 
3. UBS, local coverage     5 
4. TV5, local coverage     9 
5. TV9, local coverage     9 

 
 
Newspapers allocated 40,078 sm. square of space devoted to corruption issues and television 
channels dedicated 4.758 seconds of airtime. If consider how newspapers evaluate the 
significance of corruption reporting, 37 or 29.8% of materials were published in the front 
page.  
 
The number of corruption materials has increased in February and March compare to 
January. The anti-corruption media campaign has been officially started in February. The 
researchers report that some political and social events such as citizens' movement Healthy 
Society (CMHS), the deadline for reporting income orders of MPs and discussion of the law 
on Political Parties also influenced to increase of corruption issues. The researchers analyzed 
the CMHS meetings and demonstrations as corruption related topic. Other issues like 
government bureaucracy, tender or bid fraud, unfair actions or legal violations of customs 
service and taxation officials are also considered as related topic.  



 26 

 
57 materials covered corruption as main topic and in 98 materials corruption mentioned as 
related topic.  
 

Journalism genres 
 
As concerns journalism genres 67 of materials are news, 54- articles, 12 -reportage, 15 
interviews, and 7 commentaries. The results are as follows: 
 
Newspaper     TV   Total  
 
1. News  38   29   67 
2. Article  54      54 
3. Reportage 12      12 
4. Interview  15      15 
5. Commentary 4   3   7 
 
All the reportages are from CMHS meetings and demonstrations. As regards news they 
mainly covered the Parliament discussions of the Law on Political Parties 
 

Usage of photos 
 
45 materials published with photos or cartoons. The remainder- 78 did not use any 
illustrations.  
 

Information sources 
 
106 materials referred to their information sources and 49 did not mentions their sources. 42 
out of 106 were oral and 64 used written sources. 32 of them belong to newspapers and 17- to 
the TV news. It is positive that the journalists become more responsible, but it is still not 
sufficient. 
 
Personalities affected in the corruption materials. 
 
In total 14 personalities mentioned in the corruption materials and N.Enkhbayar, Parliament 
Speaker is on the top of personalities affected in corruption materials His name was 
mentioned 36 times. The most of personalities affected in corruption materials are MPs and 
high officials. The next most affected personalities are: 
 
1. H.Baatar, General Customs Department    8 
2. H.Batsuuri, State Secretary of the Ministry of Agriculture 4 
3. Ch.Ulaan, PM, Vice PM     2 
4. U.Hurelsukh, MP, the Minister of Disaster   2 
5.M.Amgalanbaatar, Chairman of the Department of  

Traffic Police      2 
      6. G.Uyanga, journalist     2 

 
Among others are MPs: J.Enkhsaikhan, B.Erdenebat, U.Barsbold, the Minister of 
Environment and O.Chuluunbaatar, the President of the Mongol Bank. 
 



 27 

It should be noted that the journalists use general terms like "state authorities", transport 
prosecutor", " teachers", "officials" and so on.  

Organizations affected in the corruption materials 
 
Citizens' Movement "Healthy Society" is the on the top and the following organizations are 
mentioned as most in the corruption materials.  
 
1. General Customs Department 
2. The Ministry of Agriculture 
3. Erel LLC  
4. The Courts 
5. The Police,  
6. State Inspection Department  
7. The fields such as health, education and environment.  
 

CONCLUSION 
 
Anti-corruption media campaign started in February 2005 has contributed to increase of 
corruption materials and media outlets are able seriously contribute to the combating 
corruption.  
  
Such a content analysis is the first ever research in the media and it involved comparatively 
short period so it is difficult to provide objective recommendations. However, the researchers 
think the following conclusions may be useful for increasing the number of publications and 
programs and qualifying their content. 
 
1. Newspapers do not pay much attention to corruption, otherwise the materials are 

published in 2 or other pages 
2. Journalist should focus on corruption in a direct way rather than covering like related 

topic. 
3. It is positive that journalists relay to information sources rather than expressing their 

opinions. Unfortunately, the sources limited by the someone's words or talks. It should be 
noted that oral sources are used without prove and the proved facts and research results 

4. There are 7 cases that the author did not put their names, which is unethical. 
5. The reportages are all covered CMHS meetings and demonstrations 
6. It is not qualitatively sufficient that 63.2% of all the stories are corruption related 

materials. 
7. It is important to note there are some materials, which just mention the position of people 

without names. The journalists may afraid or avoid getting the problems because their 
sources are not reliable.  

8. The researchers emphasize that the most of corruption materials are not investigative and 
they cover the meetings, publish or broadcast the statements or interview the people how 
to combat corruption or raise corruption issues in general. 

 
 
  
 


