Орон нутгийн шийдвэр гаргах үйл явц дахь иргэдийн оролцоо
Монгол
Судалгааны тайлан: Архангай, Хэнтий, Булган аймаг
Судалгааны зөвлөх: Д.Бямбажав, С.Түмэндэлгэр
Орон нутгийн удирдлагын бодлого боловсруулах, шийдвэр гаргах цйл явцад иргэдийн цр нөлөө бцхий оролцоо хангагдаж чадахгцй байна. Нутгийн удирдлагын байгууллагууд, ялангуяа аймаг, сумдын ИТХ, Засаг даргын тцвшний бодлогын цйл явцад иргэдийн оролцоо маш сул байгаа нъ иргэдийн оролирог хангахад чиглэсэн эрх зцйн зохицуулалт, удирдлагын туршлага байхгцй, иргэдэдхцрч буй мэдээлэл болонмэдээлэл олж авах эрх хязгаарлагдмал, ццнээс ццдэлтэй иргэдэд оролцоог цл мэдэх, цл ойшоох хандлага бий болсонтой холбоотой байна. Орон нутаг дахъ Иргэний нийгмийн байгууллагуудын чадавхи, санхццгийн байдал сул, оролцоог хангах механизм байхгцйгээс гадна орон нутгийн удирдлага тэднийг шийдвэр гаргах цйл явцад оролцуулах сонирхолгцй байдаг байна. Уг асуудал нъ төрийн удирдлагын төвлөрөл, орон нутгийн нийгэм, эдийн засаг, соёлын зэрэг олон хцчин зцйлстэй холбоотой хэдий ч судалгааны дцнд цндэслэн орон нутагт иргэдийн оролцоог нэмэгдццлэх бодлогын зөвлөмжийг санал болгож байна.
Services Trade and Development: The Experience of Zambia
English
by Palgrave Macmillan , World Bank
Edited by Aaditya Mattoo , Lucy Payton
Published March 2007
ISBN: 0-8213-6849-4
Some see trade in services as irrelevant to the development agenda for least developed countries (LDCs). Others see few benefits from past market openings by LDCs. This book debunks both views. It finds that serious imperfections in Zambia's reform of services trade deprived the country of significant benefits and diminished faith in liberalization.
What is to be done? Move aggressively and consistently to eliminate barriers to entry and competition. Develop and enforce regulations to deal with market failures. And implement proactive policies to widen the access of firms, farms, and consumers to services of all kinds. These lessons from Zambia are applicable to all LDCs.
In all this, international agreements can help. But to succeed, LDCs must commit to open markets and their trading partners must provide assistance for complementary reforms. Zambia, which leads the LDC group at the World Trade Organization, can show the way. .
Converting Migration Drains into Gains: Harnessing the Resources of Overseas Professionals
English
by Asian Deelopment Bank
Edited by C. Wescott, J. Brinerhoff
Published: 2006
The international development community has long recognized capacity development— broadly defined as securing a country's ability to manage its own affairs—as crucial for economic development and poverty reduction. Only when the developing member countries (DMCs) of the Asian Development Bank (ADB) build sustainable capacity in a wide range of technical and professional skill areas can they credibly rely on their own country systems to reduce their dependency on foreign aid.
Despite considerable investments by DMCs and their development partners,1 the results are less than desired for many reasons. Capacity development is a long-term process, and not normally something that can show immediate results from pressure and quick fixes. Local cultural and moral value systems need to be respected. New practices often challenge mindsets and vested interests.
Capacity development can only succeed if key parties have positive incentives to proceed. External inputs need to be culturally appropriate, responsive to real demand, and in consonance with national priorities. "Where national systems are not strong enough, they should be reformed and strengthened, not bypassed." Countries need to build on existing capacities and use national expertise whenever possible (Lopez and Theisohn, 2003; DAC Network on Governance, 2006).
Энэ номыг Нээлттэй Нийгэм Форумын Хөгжлийн Мэдээллийн Төвд ирж үзэхийг урьж байна.
Хаяг: Сүхбаатар дүүрэг, Жамъян гүний гудамж 5/1, Нээлттэй Нийгэм Форумын байр, утас 313207 |